mama z córką ćwiczą na macie

Dla mamy

Poczuj swoje ciało

Barbara Pietruszczak

Jeżeli odczuwasz bóle w obrębie miednicy, masz problemy z nietrzymaniem moczu czy bolesnymi stosunkami, to warto nie cierpieć w milczeniu, ale zadbać o siebie i poszukać właściwej pomocy.

Pomimo tego, że od dłuższego czasu o mięśniach dna miednicy (MDM) jest coraz głośniej, to wciąż dla wielu osób ich rola i funkcjonowanie stanowią zagadkę. Nie ma się czemu dziwić. Wiedzy o ich działaniu nie wynosi się ze szkoły. A ponieważ, w przeciwieństwie do mięśni brzucha czy ud, MDM są ukryte w głębi ciała, to najzwyczajniej w świecie trudno je sobie wyobrazić.

Mięśnie dna miednicy

Dobra wiadomość jest taka, że przy odrobinie praktyki mięśnie dna miednicy z pewnością można poczuć: świadomie napinając i rozluźniając. Ponieważ należą do tej samej grupy co mięśnie nóg czy rąk, to one także podlegają sile woli6. Ale zapanowanie nad nimi może wymagać treningu i samopoznania, o czym przeczytasz w dalszej części tego tekstu.

Swoją budową mięśnie dna miednicy przypominają hamak, który rozpościera się wewnątrz miednicy pomiędzy spojeniem łonowym, kością ogonową a guzami kulszowymi4. Jego struktura podtrzymuje ujście cewki moczowej, odbytu i pochwy oraz działa jak „podłoga” dla trzewi 4.

Oprócz tego MDM kontrolują ciśnienie w jamie brzusznej, które jest wytwarzane w trakcie dźwigania, śmiania się, kichania, aktywności fizycznej czy wypróżniania6. Odgrywają też bardzo ważną rolę w czasie porodu oraz wpływają na jakość życia seksualnego1.

To znaczy, że dobrze funkcjonujące mięśnie dna miednicy są dla ciała niezbędnym wsparciem. Jednak ciąża i poród, ale także siedzący tryb życia, nadwaga czy zła postawa mogą sprawić, że MDM przestają funkcjonować prawidłowo, co wiąże się z różnego rodzaju dolegliwościami6.

Kiedy mięśnie dna miednicy potrzebują pomocy

Niektóre z zaburzeń funkcji MDM to nietrzymanie moczu, bolesne stosunki oraz wypadanie narządów (waginy, macicy, pęcherza moczowego i odbytnicy)1. Jeżeli obserwujesz u siebie takie problemy, to nie warto zwlekać, ale jak najszybciej udać się do odpowiedniego specjalisty: ginekologa lub urologa. W pokonywaniu trudności związanych z MDM pomocni są także osteopaci ginekologiczni2 oraz fizjoterapeuci uroginekologiczni5.

Osteopata lub fizjoterapeuta pomoże określić przyczyny odczuwanych przez Ciebie objawów i zasugeruje odpowiednie leczenie. Może to być terapia manualna powiązana z ćwiczeniami mięśni dna miednicy, ćwiczeniami oddechowymi, a czasami także farmakoterapią zaleconą we współpracy z odpowiednim lekarzem. Dodatkowo fizjoterapeuci korzystają z metody biofeedbacku. Praca z okolicą miednicy często wymaga zaangażowania i rozluźnienia również innych obszarów, co sprzyja lepszemu poznaniu własnego ciała.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Ćwiczenia mięśni dna miednicy są pomocne nie tylko dla osób, które już doświadczają problemów z MDM. Dobrze jest się nimi zainteresować w każdym momencie życie, ale szczególnie gdy planujesz ciążę, spodziewasz się dziecka lub już urodziłaś. Ponieważ na własną rękę może Ci być trudno określić, czy Twoje mięśnie są zbyt napięte lub zbyt osłabione, to ćwiczenia warto rozpoczynać także pod opieką osteopaty ginekologicznego, fizjoterapeuty uroginekologicznego albo trenera lub trenerki mięśni dna miednicy.

Specjalista najlepiej oceni, co w Twoim przypadku jest bardziej wskazane: wzmacnianie MDM czy może rozluźnianie. Na tej podstawie pomoże Ci dobrać zestaw ćwiczeń dostosowanych do potrzeb Twojego ciała. Wykonywanie treningu MDM na własną rękę jest mniej skuteczne, dlatego rekomenduje się przeprowadzanie go pod opieką specjalisty3.

Skupienie się na miednicy, poświęcenie jej czasu to doskonała okazja do nawiązania z nią kontaktu i poczucia wszystkiego, co w sobie niesie. Ze względu na wstyd związany z tym obszarem [tu przeczytasz więcej na ten temat] może się okazać, że poczucie tej części ciała będzie dla Ciebie trudne. Ale na szczęście systematyczna praca z MDM pozwala nie tylko pozbyć się dolegliwości, ale także zbudować większą świadomość swojego ciała.

SAPL.DRT.19.03.0345