dzieczynka stoi na rękach w pozycji gwiazdy na chodniku

O miesiączce

Cykl miesiączkowy jako cykl energetyczny

Barbara Pietruszczak

Co miesiąc na fali przypływających i odpływających hormonów kobiece ciało podlega wielu zmianom. Wiedza na ich temat pomoże Ci lepiej zarządzać swoją energią.

Progesteron i estrogen

Progesteron i estrogen to dwa hormony, które rządzą cyklem miesiączkowym. [Tu przeczytasz więcej o cyklu] . Jednak ich poziom wpływa nie tylko na procesy fizjologiczne zachodzące w ciele. Wiele wskazuje na to, że naturalne wahania tych hormonów oddziałują także na funkcje poznawcze, apetyt, funkcjonowanie mózgu czy nastrój1. Naukowcy wciąż jeszcze badają konkretny wpływ cyklu miesiączkowego na ośrodkowy układ nerwowy, co pozwoli stworzyć spójny obraz tego zagadnienia1.

Owulacja – czas na aktywność społeczną

Połowa cyklu to często czas najlepszego samopoczucia i wysokiej samooceny1. Wiele kobiet zauważa, że podczas owulacji są bardziej uważne i mają więcej energii2. Czemu by więc nie wykorzystać tego czasu na zwiększoną aktywność, wymagającą kontaktu z innymi ludźmi?

Połowa fazy lutealnej – hormony na najwyższym poziomie

W połowie fazy lutealnej estrogen i progesteron osiągają swój najwyższy poziom. Jak pokazują badania, estrogen oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy na wielu poziomach. Wyostrza pamięć krótkotrwałą, a także wpływa na jakość pamięci roboczej1. W tym czasie kobiety uzyskują lepsze wyniki w testach pamięci niż podczas miesiączki. Lepiej wypadły także ich testy polegające na znaczeniowym łączeniu słów1. Środek fazy lutealnej to również lepsza koncentracja3 oraz zwiększona sprawność motoryczna.

Faza lutealna, zwłaszcza jej połowa, wydaje się najlepszym czasem na prace wymagające skupienia, skrupulatności, znajdowania połączeń między faktami.

Końcówka fazy lutealnej i miesiączka – zmęczenie i irytacja

To, że przed miesiączką wiele kobiet odczuwa gorsze samopoczucie, zmęczenie czy irytację1, nie jest tajemnicą. Podobnie jest z osłabieniem w czasie miesiączki. Warto to zaakceptować i więcej czasu poświęcić wtedy na odpoczynek i regenerację.

W czasie miesiączki jednak – co wykazano w badaniach – lepiej niż w innych fazach cyklu działa wyobraźnia i zwiększają się możliwości percepcyjne1. Może to być więc dobra okazja, by spojrzeć z dystansu na mijający miesiąc: czy udało Ci się osiągnąć to, co planowałaś? Co działa dobrze, a co wymaga zmiany?

Faza folikularna – nowe siły witalne

Po miesiączce, gdy poziom hormonów znowu zaczyna rosnąć, prawdopodobnie odczujesz przypływ nowych sił. Opierając się na przemyśleniach z czasu miesiączki, możesz teraz swoje wnioski zamienić w plan działania, któremu potem, wraz z upływem cyklu, nadasz bieg.

Żeby najlepiej poznać funkcjonowanie w trakcie cyklu, warto skorzystać z aplikacji, w której będziesz mogła odnotować swój nastrój i poziom energii. Może się okazać, że po trzech cyklach zauważysz jakąś powtarzalność i już samo to pozwoli Ci poczuć się ze sobą pewniej. Jeżeli nie masz ochoty korzystać w tym celu z telefonu, równie dobrym pomysłem jest prowadzenie dziennika.

Podany powyżej schemat to tylko przykład, jak za pomocą cyklu obserwować poziom energii i swój nastrój. Być może dzięki temu dojdziesz na przykład do wniosku, że najwięcej odpoczynku potrzebujesz jednak w czasie owulacji, a nowe działania najlepiej planuje Ci się zaraz po niej. Jeśli tak, to świetnie! Wykorzystaj to odkrycie najlepiej, jak potrafisz.

SAPL.DRT.19.02.0220