smutna przygnębiona dziewczynka w granatowej bluzie z kapturem

O miesiączce

PMS - skąd się bierze i czy można go uniknąć?

dr Agnieszka Wojnarowska

Choć z PMS często się żartuje, wiele kobiet realnie odczuwa pogorszenie samopoczucia kilka dni przed miesiączką. Z czego to wynika i jak można w tym czasie o siebie zadbać?

Co to jest PMS i skąd się bierze?

PMS (Premenstrual Syndrome), czyli Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego, to według lekarzy różne objawy fizyczne i emocjonale, za które odpowiadają wahania hormonów w poowulacyjnej fazie cyklu - w tym estrogenu, progesteronu i prolaktyny1,2. Mimo wieloletnich badań wciąż jednak brak niepodważalnych dowodów naukowych na ten związek. Pewne jest natomiast to, że wiele kobiet przed miesiączką czuje się gorzej.

Wśród dolegliwości tego czasu najczęściej wymienia się zatrzymywanie wody w organizmie, obrzęki rąk i nóg, bolesność piersi, bóle brzucha3. Stoi za tym estrogen, który pobudza wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za gospodarkę elektrolitową4. Przypuszcza się też, że PMS może mieć związek z wahaniem poziomu dwóch neuroprzekaźników regulujących nastrój - serotoniny i dopaminy5. Może to prowadzić do wielu objawów na poziomie emocjonalnym - drażliwości, zmienności nastroju, skłonności do płaczu, napięcia wewnętrznego3.

Jak go uniknąć lub złagodzić?

Istnieje wiele czynników, które mogą złagodzić dolegliwości występujące przed miesiączką. Wśród najczęściej wymienianych jest aktywność fizyczna. Wszelkiego rodzaju zajęcia sportowe podnoszą poziom hormonów szczęścia, tzw. endorfin7 i pomagają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Możesz sobie pomóc, zwalniając tempo i odpoczywając. Wyśpij się porządnie, unikaj stresu, nie bierz na siebie zbyt wiele. Jeśli przed miesiączką jesteś rozdrażniona, czujesz więcej złości lub smutku - pozwól sobie na wyrażenie tych emocji, wytup je w podłogę, wypłacz, wytańcz, wygadaj. Uwolnij ciało od napięcia.

Dieta podczas PMS

Istotnym elementem radzenia sobie z PMS jest odpowiednia dieta8. Wśród najważniejszych zaleceń wymienia się:

  • dobrze zbilansowane, regualrne posiłki8
  • picie odpowiedniej ilości płynów (wody, naparów ziołowych) oraz rezygnację z soli, która powoduje zatrzymywanie wody w organizmie
  • zwiększenie ilości spożywanych warzyw i owoców z uwagi na wysoką zawartość witamin i minerałów
  • unikanie napojów z kofeiną i alkoholowych, które wypłukują magnez, co może nasilać skurcze macicy9.
  • uzupełnianie witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy B6 (kasza gryczana, brokuły, soja, kiełki pszenicy)10, i magnezu (orzechy włoskie, migdały, pestki słonecznika, gorzka czekolada)9.

Obserwuj siebie

Wokół PMS narosło wiele kontrowersji i mitów. Niektórzy twierdzą, że jest wymysłem leniwych kobiet. Jeszcze inny pogląd głosi, że jeśli wierzymy w istnienie PMS, to na siłę szukamy objawów, które go potwierdzają. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne w 1993 roku uznało Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego za chorobę, co spotkało się jednak ze sprzeciwem wielu lekarzy.

Niezależnie od tych dyskusji, obserwuj swoje samopoczicie przed okresem, bo dzięki temu będziesz mogła lepiej o siebie zadbać. To dobra okazja, by wsłuchać się w niebie, pobyć bliżej swoich emocji, okazać sobie więcej życzliwości i troski, poszukać okazji do relaksu i przyjemności. Świat się od tego nie zawali, a Ty milej spędzisz te kilka dni w miesiącu

SAPL.DRT.19.05.0784